Miniolimpiada ortograficzna 2018
2018-04-16
W dniu 16 kwietnia 2018 r. panie: D. Wis oraz J. Meder zorganizowały „Miniolimpiadę ortograficzną 2018”, której celem jest m.in.: promowanie poprawnego wyrażania się na piśmie, doskonalenie nabytych umiejętności ortograficznych, możliwość rozpoznania własnych możliwości językowych, sprawdzenie własnych umiejętności pisarskich w duchu rywalizacji, podnoszenie umiejętności radzenia sobie ze stresem, integracja młodzieży pełno- i niepełnosprawnej, budzenie wiary we własne możliwości, wyrabianie właściwej motywacji do nauki oraz przekonania o własnej wartości.
W bieżącym roku szkolnym swoich sił w zakresie poprawnej pisowni próbowało aż 24 uczniów ze wszystkich klas szkoły podstawowej i gimnazjum.
Tegoroczny poziom konkursu został znacznie podniesiony z uwagi na fakt, że znacząca grupa uczniów reprezentowała klasy w normie intelektualnej, zaś 5 uczniów klasę specjalną. Oczywiście obie grupy miały odrębne zestawy zadań ortograficznych dostosowane do swoich możliwości.
Grupa w normie intelektualnej miała 4 formy sprawdzenia wiedzy ortograficznej: tekst ze słuchu o otaczającej przyrodzie, krzyżówkę słowną, krzyżówkę obrazkowo – rebusową oraz tekst z luką. Dwa ostatnie spośród wymienionych zadań sprawiły uczniom duże trudności. Natomiast grupa specjalna musiała zmierzyć także z 4 zadaniami: ułożeniem wyrazów z rozsypanek literowych, rozwiązaniem krzyżówki z hasłem, wstawieniem brakujących liter w wyrazach oraz uzupełnieniem tekstu z lukami o grzybiarzu Grzegorzu.
Jakakolwiek pomyłka w każdej części konkursu lub brak odpowiedzi, czy też hasła kosztował uczestnika błąd.
Jury oceniało prace biorąc pod uwagę zarówno typowe błędy ortograficzne – liczone jako 1 błąd ortograficzny, jak i drobne pomyłki językowe jak na przykład: błędna litera, zgubiona litera, źle przeniesiony wyraz, brak kreski, kropki czy ogonka – liczone jako ½ błędu.
W rezultacie nikomu nie udało się napisać konkursu bezbłędnie..
Wyniki olimpiady przedstawiają się następująco:
I miejsce - Konrad Włoch, kl.VII N SP
II miejsce - Kacper Słupny, kl.IIIB Gim
Wyróżnienia:
- Adrian Lew, kl.VII N SP
- Radosław Stańczyk, kl.VII S SP
- Kacper Roman, kl.VII S SP
- Marek Ostasz, kl.VII S SP
W nagrodę za udział w konkursie zdobywcy czołowych miejsc otrzymali oceny bardzo dobre z języka polskiego, po 5 plusów w Punktowym Systemie Oceniania (PSO) oraz drobne nagrody rzeczowe i dyplomy. Pozostali uczestnicy otrzymali po 2 plusy w PSO.
Corocznie konkurs ortograficzny cieszy się dużym zainteresowaniem wśród uczniów. Jest dla nich formą sprawdzenia własnym możliwości i wiedzy. Często próbują w nim swoich sił wychowankowie, którzy brali udział w poprzednich edycjach oraz uczniowie, którzy w ośrodku są krótko. W tegorocznej edycji duża część uczestników to uczniowie nowoprzybyli lub biorący udział po raz pierwszy.
Dla każdego z nich zadania konkursowe okazały się sporym wyzwaniem, gdyż tak naprawdę nie można się było do nich przygotować, a sama forma konkursu jest corocznie modyfikowana, by zawsze było coś zaskakującego. Rezultaty w dużej mierze zależały od szczęścia, błyskotliwości myślenia, wyczucia językowego i oczywiście odporności na stres.
Dorota Wis
Wiadomości
2021-06-20 Najnowsza wiadomość
Z okazji zbliżającego się końca roku szkolnego 2020/2021 dwóch wychowanków Młodzieżowego Ośrodka Wychowawczego w Lubaczowie: Mateusz Szafrański i Seweryn Olszewski wystąpili z inicjatywą zorganizowania pożegnalnego koncertu.
2021-05-23 Najnowszy film
Galeria