W bieżącym roku szkolnym swoich sił w zakresie poprawnej pisowni próbowało 13 uczniów ze wszystkich klas szkoły podstawowej oraz branżowej szkoły I stopnia.
Uczestnicy konkursu mogli sprawdzić swoją wiedzę i umiejętności w 4 zadaniach: dyktandzie o chorym Filipie, tekście z lukami ortograficznymi, poprawnej pisowni liczebników oraz wypisywaniu wyrazów do podanej trudności ortograficznej.
Jakakolwiek pomyłka w każdej części konkursu lub brak odpowiedzi kosztował uczestnika błąd.
Jury oceniało prace biorąc pod uwagę zarówno typowe błędy ortograficzne lub brak odpowiedzi – liczone jako 1 błąd, jak i drobne pomyłki językowe, jak na przykład: błędna litera, zgubiona litera, źle przeniesiony wyraz, brak kreski, kropki czy ogonka – liczone jako ½ błędu.
Jak się okazało w podsumowaniu, zadania nie należały do łatwych, nawet jeśli ktoś napisał bardzo dobrze dyktando, to zdarzały się błędy w kolejnych zadaniach. W rezultacie żadnemu z uczestników nie udało się napisać konkursu bezbłędnie.
Wyniki olimpiady przedstawiają się następująco:
W nagrodę za udział w konkursie zdobywcy czołowych miejsc otrzymują oceny z języka polskiego, po 5 plusów w Punktowym Systemie Oceniania (PSO) oraz drobne nagrody rzeczowe i dyplomy. Pozostali uczestnicy otrzymują po 2 plusy w PSO.
Corocznie konkurs ortograficzny cieszy się dużym zainteresowaniem wśród uczniów. Jest dla nich formą sprawdzenia własnym możliwości i wiedzy. Często próbują w nim swoich sił wychowankowie, którzy brali udział w poprzednich edycjach oraz uczniowie, którzy w ośrodku są krótko. W tegorocznej edycji duża część uczestników to uczniowie nowoprzybyli lub biorący udział po raz pierwszy.
Dla każdego z nich zadania konkursowe okazały się sporym wyzwaniem, gdyż tak naprawdę nie można się było do nich przygotować, a sama forma konkursu jest corocznie modyfikowana, by zawsze było coś zaskakującego. Rezultaty w dużej mierze zależały od szczęścia, błyskotliwości myślenia, wyczucia językowego i oczywiście odporności na stres.
Dorota Wis